Integritetspolicy
Hotel Rival tar personlig integritet på största allvar och det är en viktig angelägenhet för oss att tillförsäkra en god säkerhet och integritet av de som våra gäster lämnar till oss eller som vi får på annat sätt. Denna integritetspolicy gäller för alla de personuppgifter som behandlas av Hotel Rival.Hotel Rival behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddslagen (GDPR).
Personuppgiftsansvarig
Personuppgiftsansvarig är Hotel Rival AB (org. nr. 556524-2681), Mariatorget 3, Box 175 25, SE-118 91 Stockholm, Tel: +46 (0) 8-545 789 00
Fax: +46 (0) 8-545 789 24, gdpr@rival.se.
Om du vill få information om vilka personuppgifter om dig som behandlas av Hotel Rival kan du begära det skriftligt på ovanstående adress. Det är också till den adressen som du ska vända dig om du vill begära rättelse av felaktig eller missvisande uppgift. Du har också rätt att framföra klagomål avseende Hotel Rivals hantering av personuppgifter till Datainspektionen.
Datainsamling
I samband med att en gäst beställer eller nyttjar en tjänst som Hotel Rival tillhandahåller samlar Hotel Rival in vissa personuppgifter om gästen. Vi samlar in personuppgifter som våra gäster därvid lämnar på vår webbplats, via telefon eller e-mail och som vi erhåller genom automatiska överföringar till vårt bokningssystem via XML -kopplingar. Detta innefattar information såsom namn, adress, telefonnummer, e-postadress och andra kontaktuppgifter, språk och nationalitet.Vi kan även komma att registrera uppgifter om våra gästers önskemål (till exempel vilken typ av rum eller kudde som önskas eller liknande) och om våra gästers vanor och intressen – t.ex. via sociala medier – i den utsträckning det är nödvändigt för att kunna erbjuda dem en bättre upplevelse av Hotel Rivals tjänster och relevanta erbjudanden (till exempel om gästen är intresserad av mat och dryck eller viss typ av underhållning).
Samtycke
En gäst samtycker till att Hotel Rival samlar in och behandlar personuppgifter, genom att kryssa i för avsett ändamål tillhandahållen ruta på eller från Hotel Rivals websida eller bokningssystem, i enlighet med vad som framgår av dessa villkor godkänner gästen också vår integritetspolicy & webplatsvillkor.Om personuppgifter avser någon som är under 16 år krävs vårdnadshavarens samtycke.Den rättsliga grunden för Hotel Rivals behandling av personuppgifter är således den registrerades samtycke.Gäster kan när som helst återkalla sitt samtycke till ytterligare behandling (ej retroaktivt) av gästers personuppgifter genom att kontakta Hotel Rival på gdpr@rival.se, varpå Hotel Rival kommer att förhindra sådan
information från att fortsätta behandlas. Hotel Rival avser att följa Datainspektionens direktiv om att återkomma inom 30 dagar.Gäster kan också begära att Hotel Rival inte behandlar gästens personuppgifter för marknadsföringsändamål. Gäster görs dock uppmärksamma på att återkallande av samtycke inte påverkar behandling som får göras utan samtycke (t.ex. tillhandahållande av tjänster du beställt) men kan leda till att tjänsterna inte fungerar som avsett eller att Hotel Rival inte längre kan tillhandahålla dessa.
Var vi lagrar gästers personuppgifter
Hotel Rival lagrar personuppgifter i överensstämmelse med dessa villkor och gällande lagstiftning.
Hotel Rival lagrar personuppgifter hos Mews Systems BV plattform som tillhandahålls av Microsoft Azure. Mews Privacy Policy kan läsas här. Hos La Fourchette SAS, ett bokningssystem för bordsbokningar i Hotel Rivals bistro lagras personuppgifter. Bluecom lagrar och överför gästers personuppgifter vid inloggning till vårt WiFi nät.Hotel Rival kan komma att överföra personuppgifter till land utanför EU/EES om vi t.ex. har en underleverantör i ett land utanför EU/EES. I den mån så sker är det Hotel Rivals ansvar att säkerställa att relevanta avtal om dataöverföring upprättas med sådana underleverantörer.
Ändamål med att behandla personuppgifter
Hotel Rival använder personuppgifter för att:
• Administrera, tillhandahålla, utveckla och underhålla tjänsterna vi erbjuder.
• Bearbeta gästers bokningar och beställningar av tjänsterna.
• Kontakta gäster via t.ex. SMS, andra mobila applikationer eller e-mail eller för att avisera om bokningsstatus eller information som ansluter till bokningen före, under och efter vistelsen.
• Diagnostisera fel, optimera tekniken och kunna kontakta gäster i händelse av problem med en bokning eller utförandet av tjänsterna som vi erbjuder.
• Underlätta vid framtida bokningar av tjänster.
• Analysera och förbättra kvaliteten på och upplevelsen av tjänsterna vi erbjuder.
• Informera våra gäster om erbjudanden och kampanjer från Hotel Rival och våra samarbetspartners.
• Skicka nyhetsbrev.
• Individualisera kommunikationen med gäster avseende våra tjänster t.ex. genom att skapa en profil för gäster och skicka erbjudande som passar användare av våra tjänster.
• Analysera statistik och användarbeteenden rörande våra tjänster.
• Öka gästers nytta och upplevelse av Hotel Rivals tjänster.
Hur länge Hotel Rival sparar personuppgifterna
Dina personuppgifter sparas i vår kunddatabas. Databasen rensas regelbundet från inaktuella uppgifter eller uppgifter som inte längre behövs för att vi ska kunna uppfylla våra åtaganden mot dig som kund. För att erbjuda dig en hög grad av service, och för att kunna kommunicera med dig om relevanta erbjudanden och kampanjer kan vi dock komma att spara dina uppgifter i upp till två år från din senaste vistelse hos oss.
Vilka Hotel Rival delar uppgifterna med
Hotel Rival kan lämna ut personuppgifter till tredje man, såsom t.ex. polis eller annan myndighet, om det rör utredning av brott eller om Hotel Rival annars är skyldigt att lämna ut sådan uppgift med stöd av lag eller myndighetsbeslut. Hotel Rival kan även komma att lämna ut personuppgifter till de underleverantörer som Hotel Rival anlitar för att tillhandahålla respektive marknadsföra sina tjänster. Sådana underleverantörer behandlar personuppgifterna endast för Hotel Rivals räkning och i enlighet med Hotel Rivals instruktioner. Underleverantörer har inte rätt att använda dem på något annat sätt än att följa sitt uppdrag för Hotel Rival.Nuvarande underleverantörer som Hotel Rival delar personuppgifter med:
Oaky B.V. www.oakyapp.com, hjälper Hotel Rival att leverera ankomst och ”tack för din vistelse” mail i syfte att ge gäster en bättre upplevelse genom att erbjuda ett urval av de tjänster och produkter som vi kan leverera i samband med en vistelse på Hotel Rival.
The Rocket Science Group www.mailchimp.com, hjälper Hotel Rival att leverera nyhetsbrev och erbjudanden via mail till gäster.
Facebook Inc www.facebook.com, hjälper Hotel Rival att komma i kontakt med gäster genom erbjudanden i annonser på sina plattformar. Zapier Inc www.zapier.com , hjälper Hotel Rival att integrera olika system och därmed automatisera vissa funktioner.
Tripadvisor LLC www.tripadvisor.com, hjälper Hotel Rival att samla in recensioner om de produkter och tjänster vi erbjuder. Centauri Software Ltd www.reviewfilter.com, hjälper Hotel Rival att samla in gästupplevelseinformation och analysera den för att mäta prestation.
Cookies
Genom att inte stänga av cookies i webbläsaren och fortsätta använda webbplatsen samtycker besökare till vår användning av cookies. Hotel Rival använder sig av cookies för att lagra information om besökarpreferenser, registrera användarspecifik information om vilka sidor som användaren har besökt, anpassar webbsidans innehåll baserat på besökarens webbläsare eller annan information som besökaren skickar via deras webbläsare.
Överlåtelse
Om Hotel Rival säljer, omorganiserar eller på annat sätt överlåter hela eller delar av vår verksamhet kan gästers Personuppgifter komma att överlåtas samtidigt.
Andra webbsidor
På Hotel Rivals hemsida kan det förekomma länkar till andra applikationer och/eller webbsidor som inte kontrolleras av Hotel Rival. Hotel Rival ansvarar inte för innehållet i länkade applikationer/webbsidor och den behandling av Personuppgifter som eventuellt görs av ägare eller operatörer av länkade webbsidor.
Dessa villkor ersätter tidigare publicerade villkor.
Stockholm juni 2021
Hotel Rival AB
Privacy policy
The Rival Hotel takes personal privacy very seriously and is committed to adopting high standards for the protection of the personal data that our guests submit to the hotel or which we receive by other means. This privacy policy applies to all personal data processed by the Rival Hotel.The Rival Hotel processes personal data in accordance with the General Data Protection Regulation, GDPR.
Personal data controller
The controller of personal data is Rival Hotel AB (Corp. Reg. No. 556524-2681), Mariatorget 3, Box 175 25, SE-118 91 Stockholm, Sweden, Tel: +46 (0) 8-545 789 00
Fax: +46 (0) 8-545 789 24, gdpr@rival.se.If you wish to obtain information about which of your personal data is processed by the Rival Hotel, you can request it by writing to us at the address provided above. You can also contact us at the above address in the event you wish to correct inaccurate or misleading data. Guests also have the right to file any complaints they may have regarding the Rival Hotel’s processing of personal data with the Data Inspection Board.
Data collection
When a guest orders or uses a service provided by the Rival Hotel, we collect certain personal data about the guest. This information is data that guests submit to us via our website, by telephone or email, or that we receive through automatic transfer to our reservations system via XML links. This information usually includes the guest’s name, address, phone number, email address and other contact information, as well as language preference and nationality.We may also register other guest preferences details, such as preferred room type or pillow, as well as interests and patterns of service usage – gathered for example through social media – to the extent necessary to offer guests a better experience of the services offered by the Rival Hotel as well as relevant offers, such as food or beverage offerings or a certain type of entertainment.
Consent
A guest consents to the Rival Hotels collection and processing of personal information by ticking the intended box provided on or from the Rival Hotel´s property management system or website. As stated in these terms and conditions, the guest also approves our privacy policy and website terms & conditions.The consent of a parent or guardian is required for the processing of data from persons under 16 years of age. Guest consent thereby provides the basis for the Rival Hotel’s personal data processing activities.Guests can withdraw their consent at any time, thereby opting out of all future use of their data by the Rival Hotel (not possible retroactively) by contacting us at gdpr@rival.se, whereupon the Rival Hotel will prevent such information from being further processed. Hotel Rival will follow the Data Inspection’s directive of responding within 30 days.Guests may also withdraw their consent with respect to the use of their personal information for marketing purposes by the hotel. Guests however should be aware that the withdrawal of consent does not affect the handling of data that may be processed without consent (for example, the provision of services ordered by the guest) but can lead to the services not working as intended, or that the Rival Hotel can no longer provide them.
How we store our guests’ personal data
The Rival Hotel stores personal data in accordance with this policy and terms & conditions, and applicable laws. The Rival Hotel stores personal data on Mews Systems platform on Microsoft Azure. Mews Privacy Policy can be read here. And Remote Desktop at Dialect Sverige AB. At La Fourchette SAS, a booking system for table reservations made in Hotel Rival’s Bistro, personal data is stored. Bluecom collects and transfers guests’ personal data when logging onto our Wifi network.The Rival Hotel may transfer personal data to countries outside the EU/EEA, if, for example, we use subcontractors in a country outside the EU/EEA. To the extent that this occurs, it is the Rival Hotel’s responsibility to ensure that the relevant agreements on data transfer are established with such subcontractors.
Why we process personal information
The Rival Hotel uses personal information to:
• administer, provide, develop and maintain the services we offer.
• process guest reservations and service orders.
• contact guests, for example via text messaging, other mobile applications or email, to notify them on the status of their reservation or relay other information related to the reservation before, during or after their visit.
• diagnose errors, optimise the technology and be able to contact guests in the event of a problem with the reservation or the provision of a service that we offer.
• facilitate future booking of services.
• analyse and improve the quality of the services we offer and how they are experienced.
• inform guests about special offers and promotions from the Rival Hotel and our partners.
• send newsletters.
• personalise communication with guests regarding our services, for example, by creating profiles for guests and sending offers that suit the users of our services.
• analyse statistics and user behaviour related to our services.
• enhance customer value and their experience of the Rival Hotel’s services.
How long does the Rival Hotel save personal data?
We save the personal data of our guests in our customer database. This database is purged regularly from outdated data or data that is no longer needed for us to fulfil our commitments to our guests. In order to offer guests a high level of service, and to communicate with guests about relevant offers and campaigns, we may, however, save personal data for up to two years from the guest’s latest stay with us.
Disclosure of personal information
The Rival Hotel may disclose personal data to third parties, such as the police or other public authorities, in the event of an investigation of a crime or if the Rival Hotel is otherwise required to disclose such information by law or official order.
The Rival Hotel may also disclose personal information to subcontractors retained by the Rival Hotel to provide and promote the hotel’s services. Such subcontractors process personal data on behalf of the Rival Hotel and according to the Rival Hotel’s instructions only. Subcontractors are not entitled to use personal data for any other purposes other than performing functions on behalf of the hotel as contracted.
Current subcontractors who Hotel Rival shares personal data with:
Tripadvisor LLC www.tripadvisor.com helps Hotel Rival collect reviews for products and services that we provide. Oaky B.V. www.oakyapp.com helps Hotel Rival with delivering arrival and “thank you for your visit” emails in order to provide guests with a better experience by offering a selection of services and products which we can deliver during a stay at Hotel Rival. The Rocket Science Group www.mailchimp.com helps Hotel Rival with delivering newsletters and special offers via email to guests. Facebook Inc www.facebook.com helps Hotel Rival connect with guests by displaying offers in ads on their platforms. Zapier Inc www.zapier.com, helps Hotel Rival to integrate different systems and thereby automating certain functions. Centauri Software Ltd www.reviewfilter.com, helps Hotel Rival gather guest experience information and analyses it to measure our performance.
Cookies
By using our website and not disabling cookies, guests consent to allowing the use of cookies on their device by the Rival Hotel. We use cookies to store information about visitor preferences, to register user-specific information on which pages the user has visited, to adapt website content based on the visitor’s browser or other information that visitors submit via their browser.
Business transfer
In the event that the Rival Hotel is merged with or acquired by another company, the personal data of our guests may be transferred as a part of that transaction.
Links to third party websites
The Rival Hotel’s website may include links to third party applications and/or websites out of our control. The Rival Hotel has no responsibility or liability for the content and activities of these websites and the processing of personal information that may be conducted by the owner or operator of the websites accessed through these links.
This privacy policy and website terms & conditions replaces any previously published by the Rival Hotel.
Stockholm, June 2021
The Rival Hotel AB